Travel Diary | Snapshots Ohrid dag 3 & 4

Dit is de tweede travel diary en ik zal even een kleine spoiler gegeven: we zijn eigenlijk al op het hoogtepunt gekomen. De zondag en de maandag in Ohrid waren echt heerlijk! We ontdekten een houten steiger en een prachtig geheim strandje, voerden een katje, maakten een boottocht en belandden in een storm op een eiland. Kijk je mee naar dag 3 en 4?

Dag 3

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

We begonnen dag 3 weer met een lekker ontbijtje en toen we aan het opruimen waren, trilde de aarde. Heel kort en heel zacht, maar toch schudde het appartement. Ik reageerde er een beetje lacherig op, maar tijdens onze vakantie gebeurde het veel vaker! Aardbevingen zijn blijkbaar vrij normaal in Ohrid, maar wij waren bang dat het een voorbode zou zijn voor een grote aardbeving. Dat was gelukkig niet het geval.

We wilden langs het meer wandelen en ontdekten toen een steigertje. Achter de Sveti Sofia waren we links richting het meer gelopen en ineens vonde we de prachtige plek. Wederom heel erg helder water (verveelt het jullie al?), hangende groene planten en een grote klifkust. We gingen even op een bankje zitten en genoten van het uitzicht, voordat we verder liepen over de steiger.

Het wensbruggetje

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Op de reling van de steiger zijn twaalf stalen bordjes bevestigd met alle sterrenbeelden. Een soort wensbruggetje: je moet met je ene hand het bordje aanraken en met je andere hand het muntje in het water laten vallen. Mijn vriendje en ik zijn allebei Waterman, dus samen lieten wij twee muntjes vallen in het water. Nu maar hopen dat het Macedonische water mijn wens even uit laat komen!

Lunchen aan het water

We liepen verder langs kleine strandjes. Griekse vissersbootjes in het water, mensen die aan het zwemmen waren en overal beach clubs. Dit gebied was wat hipper dan de rest van Ohrid en er waren ook veel meer mensen! We wilden gaan zwemmen, maar hadden niet zoveel zin om met allemaal toeristen naast elkaar op ligbedden te liggen. Gelukkig liepen we door, want daardoor belandden we bij een superleuke beach club!

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Vlakbij het einde van de klif vonden wij de beach club St. Jovan Kaneo. Het was hier zo gezellig aan het meer dat we besloten om hier te lunchen. Beiden bestelden we een hamburger voor 140 denar (€2,33), die superlekker was en ook nog eens enorm! Ik kreeg ‘m niet eens op, dus voerde ik ‘m aan een klein zwerfkatje. Er komt trouwens nog een aparte blog online over de beach club.

De Sveti Jovan Kaneo

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Toen we onze lunch op hadden, maakten we onze klim af naar het topje van de klif, waar de beroemde kerk Sveti Jovan Kaneo ligt. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over het meer en ook kun je eromheen rondlopen. Wij hebben even op een bankje zitten genieten van het uitzicht, want o wat is het mooi! De kerk ziet er trouwens vrij groot uit aan de buitenkant, maar van de binnenkant is het echt ieniemienie. Daar zijn ze goed in in Macedonië!

In deze kerk hadden ze wel kaarsjes en dus kocht ik gelijk een kaarsje om op te steken voor mijn oma. Het eerste kaarsje ooit voor haar opgestoken, brandde dus in de mooiste kerk van Macedonië. Vond ik zelf een heel mooi idee!

Ons geheime strandje

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Nadat we de Sveti Jovan Kaneo hadden bezocht, klommen we nog verder naar boven en vervolgden het wandelpad naar rechts. We hadden geen idee waar we heen gingen, maar we ontdekten allemaal kleine mooie strandjes! Hartstikke schone kiezelstrandjes waar maar een paar mensen zaten. Het water was kraakhelder en je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je spullen gestolen worden, echt heerlijk.

Het strandje was trouwens ook ontdekt door vijf hipsters met een didgeridoo die maar een deuntje konden spelen, dus dat muziekje zat de rest van de vakantie in mijn hoofd. Verder was het geweldig! We hebben hier heerlijk gezwommen en ik heb als een zeemeermin op de rotsen in het water gezeten.

Toen we terugliepen over het wandelpad, spotten we ineens een schildpad! Echt super random lag die daar ineens in de bosjes. Ik weet nog steeds niet of die is vrijgelaten door iemand of dat er gewoon wilde schildpadden leven in Macedonië. Hij was in elk geval lekker chill druifjes aan het eten.

Terug in Ohrid gingen we een cocktail drinken en daarna gingen we naar huis om pastasalade te eten. Al met al was het een heerlijke, ontspannen dag!

Dag 4

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Op onze vierde dag in Ohrid hadden we een boottour geboekt en o, wat was dat leuk! We gingen in een klein vissersbootje naar de andere kant van het meer varen. Het was prachtig weer, dus we hadden de perfecte dag uitgekozen.

Tot onze eerste stop zaten we ongeveer anderhalf uur op de boot, maar dat voelde echt als een halfuurtje. Ik genoot zo van het gevoel van het bootje op de golven, de duizenden tinten blauw om je heen en de verschillen in kleur van het water. Soms was er ineens een heel groene vlek, erg gek! Sommige mensen gaan op enorme toeristenboten varen, maar ons kleine bootje was lekker rustig en idyllisch.

Bay of Bones

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Onze eerste stop was Bay of Bones, waar ik eergisteren een blog over publiceerde, en daar konden we ongeveer drie kwartier rondlopen. We bezochten het dorpje en het museum en gingen toen naar het winkeltje om een ijsje te halen. Ik kocht Nirvana; een ijsje dat ik nog nooit had gezien met roomijs en caramel. Zo lekker! We aten dit op het terras met dit prachtige uitzicht. Wat is Ohrid toch mooi!

Sveti Naum

Het hoofdonderdeel van onze tour was het klooster Sveti Naum, waar we rond twee uur aanmeerden. Het schijnt prachtig te zijn, maar toevallig was het op de 3 juli dat wij er waren de heiligendag van Sveti Naum. En dus waren er állemaal kraampjes met prullaria en was heel Macedonië bij het klooster. Een beetje jammer, want het deed af aan de schoonheid! Ook lagen er schapen met hun poten vastgebonden op de grond bij het klooster, echt heel zielig. Ik wilde ze het liefst bevrijden, maar ze werden (misschien expres) bewaakt door enge Macedonische mannen.

Travel Diary, Ohrid, Snapshots, dag 3 en 4

Het klooster ligt in het nationale park Galičica en daar zijn ook de Springs te vinden, de bronnen van het meer. Hierover komt snel meer online, want ook deze bezochten we diezelfde dag. Met een klein bootje en een ontzettend praatzieke (maar wel lieve) schipper voeren we door het natuurgebied, prachtig!

Eigenlijk zouden we ook terug varen met de boot, maar er was inmiddels een storm komen opzetten en het bootje zou absoluut de haven niet uitkomen. Daarom regelde onze kapitein een busje voor ons. Ook een avontuur: een klein busje met tien Macedoniërs en een chauffeur die iets te goed wist waar het gaspedaal zat. Gelukkig kwamen we veilig thuis en hadden we weer een heerlijke dag gehad!

Wat was jouw laatste heerlijke vakantiedag?