How to get fit when you’re not a fit girl

How to get fit when you’re not a fit girl

Hi lieverds! Het is januari en dat betekent dat de sportscholen weer vol staan met mensen die twee weken lang héél hard gaan sporten en gezond gaan eten om vervolgens weer gewoon twee keer per week in de Maccie te zitten. Het goede-voornemens-seizoen is weer begonnen en als ik eerlijk ben, ik hoor daar hartstikke bij. Ik houd véél te veel van eten en veel te weinig van sporten om ineens een fit girl te worden. Maar dit jaar wil ik het toch iets anders aanpakken, want – ik durf het bijna niet te zeggen – vorig jaar ben ik oprecht bijna 10 kilo aangekomen. Eerst ging het uit met mijn vriend en ging ik emotie-eten en daarna ging ik lekker veel op vakantie en at ik véél te veel… Oeps. Toen ik dat begin december zag schrok ik me echt fucking dood, want dat was nooit de bedoeling. En dus ben ik in december gelijk aan de slag gegaan en al bijna 3,5 kilo afgevallen. Vandaag wil ik jullie vertellen hoe ik dat heb gedaan, zodat jullie misschien samen met mij richting het gezondere leven kunnen, zelfs als je net als ik echt niet van sporten houd!

Suikerpieken en pizza in bed

Vorig jaar besloten mijn ouders op een gegeven moment te stoppen met koolhydraten eten, en oh wat vond ik dat een gezeik. Hoezo zou je alles wat leuk is aan het leven – pasta, rijst, pizza en broodjes – uit je leven bannen? Ik zette me hier altijd keihard tegen af, maar ja, ik had óók altijd migraine. Toen ik dus mijn mini-hartaanval kreeg op de weegschaal dacht ik, oké, dat wordt toch even koolhydraten cutten. En ja, ik viel daarvan af, maar wat eigenlijk nóg fijner was, is dat ik gewoon oprecht geen hoofdpijn meer heb. En geloof mij, ik zou héél graag willen zeggen dat pasta 0 invloed heeft op mijn migraine, maar helaas toch echt wel…

Met Kerst en Oud & Nieuw heb ik natuurlijk toch weer snelle koolhydraten en suikers gegeten en yes, daar was mijn hoofdpijn weer. Dat was voor mij toch eigenlijk wel het bewijs dat ik hier vanaf moest… En dus ontbijt ik nu met een smoothie, lunch ik met een salade of eitjes met bacon en eet ik ’s avonds bijna altijd héél veel groenten, kip of gehakt en soms quinoa of bruine rijst. En ja, ook af en toe volkoren pasta of zilvervliesrijst, maar ik probeer dat toch zo min mogelijk te doen. En als ik even eerlijk ben? Het is eigenlijk echt zó lekker! Hieronder schrijf ik een lijstje met mijn favoriete recepten tot nu toe (te beginnen bij ontbijt en lunch en door naar diner).

  • Gepocheerde eitjes met bacon en een halve avocado
  • Courgettesoep met een rode peper, room en zalmsnippers
  • Caprese van buffelmozzarella
  • Caesar salad met romainesla, pancetta, een gekookt eitje, avocado, kipdijfilet, Parmezaanse kaas en mayonaise
  • Volkoren crackers met brie, honing en walnoten
  • Lasagne met gegrilde courgette en bolognaisesaus
  • Hamburger op een portobello
  • Gevulde kipfilet met mozzarella, tomaat en Italiaanse kruiden
  • Bruine rijst met gegrilde courgette, paprika, champignons en kip
  • Wraps in romainesla
  • Pizza met broccolirijstbodem

Loopt het water je al in de mond? Mij wel! En, dit is dus bijna allemaal heel laag in (snelle) koolhydraten! Als jullie hier de complete recepten voor willen, let me know!

Zweten met Jane the Virgin

Oké, dat koken is allemaal nog wel te doen voor mij, want ik vind lekker eten maken súperleuk. Maar dat sporten…? Ja, dat vind ik dus ook echt kut. Althans, inmiddels vind ik het wel een stukje minder kut, want ik heb voor mij de beste methode gevonden om te sporten. Dat betekent: elke dag 10.000 stappen, elke dag een HIIT en een krachttraining.

Ik weet dat dat ook klinkt als best wel veel, maar ik vind dus inmiddels dat het best wel meevalt. Overdag loop ik al vrij veel op de universiteit en ik zorg nu dat ik ook altijd even naar de supermarkt loop als ik boodschappen ga doen. Mocht ik dan nog écht niet genoeg stappen hebben, dan loop ik ’s middags een halfuurtje en ben ik done! Overigens las ik laatst dat 3x per dag 10 minuten stevig wandelen net zo goed is als 10.000 stappen, dus dat kan jij (of ik) ook doen!

Dan de HIIT en krachttraining. Of nou ja, “krachttraining”, eigenlijk is het gewoon een workout voor armen en borst, buik of billen en benen, afhankelijk per dag. Voor al die onderdelen heb ik een workout van ongeveer een kwartier, die ik zelf heb samengesteld van mijn favoriete workout video’s (ja ja, nu klink ik ineens als een professional). Voor billen trouwens niet, daarvoor doe ik altijd deze workout van Romee Strijd!). Ik sluit af met een HIIT van een kwartiertje. Dit focust ook op je spieren, maar je verbrandt er ook echt mokerveel calorieën mee. Dit is mijn favoriet! En wat ik dus elke keer doe (vandaar de kop) is sporten met Netflix aan. Dan kan ik daarop focussen en houd ik alles veel langer vol.

Dus, word ik nou een fit girl?

Nou nee, ik denk niet dat ik óóit een fit girl word. Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze levensstijl me écht goed bevalt, vooral omdat ik weer veranderingen zie in mijn lichaam en dat vind ik geweldig! Ik ben súper benieuwd of jullie iets kunnen met deze blog. Mocht je een makkelijk begin willen, DM me dan even over mijn PDF! Je kunt daar hier meer informatie over vinden.

En, ben jij al gemotiveerd om “fit girl” te worden?

Malou x

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

3 Reacties

  1. 18 januari 2020 / 16:45

    Hahaha, heel leuk geschreven. Eigenlijk ben ik ook altijd wel zo’n persoon die elke januari het goede voornemen ‘afvallen’ heeft. Momenteel ben ik daar niet mee bezig, maar ik probeer wel elke dag wat te lopen en nu ook om krachttraining te doen. Moet wel zeggen dat het bij mij ook al scheelt dat ik sinds ik ziek ben geen enorme snackcravings meer heb, haha. Waar normaal een gevulde koektrommel misschien twee dagen overleefde, is ‘ie na bijna twee weken nog voor meer dan de helft gevuld (en het meeste is gegeten door bezoek). Ook een zak met mijn favoriete chips ligt al twee weken aangebroken ergens in de kast, terwijl ik die normaal gesproken binnen een dag opeet. Mijn lichaam heeft echt meer behoefte aan gezond voedsel en dat is zeker mooi meegenomen, haha!
    Marloes onlangs geplaatst…Mijn eerste chemokuurMy Profile