• De lekkerste healthy receptjes voor lentedagen

De lekkerste healthy receptjes voor lentedagen
  • Spring Vibes • de bollenvelden in Lisse

Spring Vibes • de bollenvelden in Lisse

Boek review | A Little Life

Boek review | A Little Life

Oké, dit is mijn achtentwintigste artikel en ik heb jullie letterlijk in mijn derde blogpost ooit (van ruim twee maanden geleden) al beloofd dat ik dit artikel zou schrijven. Maar hee, ik heb woord gehouden en hier is ‘ie dan eindelijk! Ik ben namelijk zes weken bezig geweest met het uitlezen van A Little Life van Hanya Yanagihara. In 2015 werd dit boek genomineerd voor de Man Booker Prize en sinds het Boek van de Maand werd bij DWDD was het in Nederland ook een grote hit. Ik kon dus eigenlijk niet achterblijven en kreeg het van mijn vader toen we in Maastricht waren. Benieuwd of ik net zo enthousiast ben over het boek als een groot deel van de wereld? Lees het in mijn review!

Processed with VSCO with f2 preset

A Little Life gaat over Jude St. Francis en zijn drie beste vrienden Willem, JB en Malcolm. Je volgt hen vanaf hun collegetijd totdat ze in de vijftig zijn en ziet hoe ze langzaam succesvol worden; Jude als advocaat, Willem als acteur, JB als kunstenaar en Malcolm als architect. Ze wonen in New York, reizen de hele wereld over en hebben veel vrienden; het lijkt één groot succesverhaal. Toch blijft Jude voor zijn vrienden een groot raadsel. Hij heeft veel last van zijn benen, heeft regelmatig aanvallen en allemaal psychische problemen, maar waarom heeft hij nooit verteld. Gedurende het boek, dat in het Engels ruim 700 pagina’s lang is, kom je erachter wat voor verschrikkelijks Jude heeft meegemaakt.

Ik heb dus ruim zes weken gedaan over het lezen van A Little Life en daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste lees je een boek van 700 pagina’s niet zomaar uit, maar tegelijkertijd vond ik de eerste honderd tot tweehonderd pagina’s wel een lichte beproeving. Op sommige momenten had ik gewoon echt geen zin om te gaan lezen.Pas na vierhonderd bladzijden kwam ik echt in het boek en vond ik het erg goed worden, maar het had toch wel korter mogen zijn. Soms had ik het gevoel dat iets dat heel erg was een aantal keer werd herhaald, totdat de lezer er een beetje aan begon te ‘wennen’, en dan werd er weer iets nieuws, nóg ergers, bedacht. Het boek is eigenlijk een grote neerwaartse spiraal, dat denk ik ook niet te voorkomen is, maar wat ook wel redelijk voorspelbaar was. Ik vond het wel heel mooi dat je de mannen ruim dertig jaar volgde, zodat je zag hoe zij zich ontwikkelden en hoe hun vriendschap zich ontwikkelde. Wat ik niet zo sterk vond aan het boek was dat de karakters heel erg eenzijdig waren. Als je een good guy had, was die ook echt altijd vriendelijk en lief en schoot ‘ie NOOIT uit zijn slof, zelfs niet als de meest erge dingen tegen hem werden gezegd. Daar raakte ik soms een beetje geïrriteerd van. Erg bijzonder aan het boek is trouwens dat er alleen maar mannen in voorkomen. Er worden wel wat vrouwen genoemd, maar die spelen geen hoofdrol en worden ook helemaal niet uitgewerkt.

Aan het eind van het boek moest ik huilen. Twee keer. En toen ik het uit had, moest ik echt behoorlijk afkicken en vond ik het boek dat ik daarna las lang niet zo goed. Dat is natuurlijk altijd een goed teken. Ik wilde zelfs dat het boek nóg dikker was, zodat ik nog even het gevoel had dat ik vooral Jude en Willem kende. Soms is afscheid van een boek nemen best moeilijk.

Processed with VSCO with f2 preset

Mijn Engelse pocketversie van A Little Life kostte €11,99. De Nederlandstalige paperback kost €24,99 en de hardback €34,99. Yanagihara’s eerste boek, Notities uit de jungle, kost in paperback €15,00. De oorspronkelijke titel van dit boek is The people in the trees.

Heb jij dit boek gelezen? En wat was het laatste boek dat jij las?

X

Volg: